Mentor Wesley is een zeer enthousiaste en gemotiveerde mentor bij School’s cool Westland. Wist jij al dat Wesley onlangs heeft gesport met zijn mentorleerling? Als kers op de taart is Wesley met zijn mentorleerling, op haar initiatief, posters van School’s cool Westland op gaan hangen in sportscholen! Dit kun je teruglezen op Wesley’s LinkedIn post. Wij spraken Wesley over hoe hij zijn mentoraat ervaart tot nu toe.
Kun je jezelf voorstellen?
Ik ben Wesley, 35 jaar oud en ik woon in Naaldwijk. In het dagelijks leven ben ik al 10 jaar freelancer in de ICT. Sinds dit jaar ben ik bij School’s cool gestart als mentor. Daarnaast ben ik actief bezig met sport. Ik heb ook een zoontje van 4 jaar. Hij is net op de basisschool begonnen. Ik begeleid dit jaar dus voor het eerst een dame. Zij zit in de eerste klas van het ISW Hoogeland. Ik ben zelf fanatiek bezig met sport, namelijk met crossfit. Ik doe ook mee aan Hyrox wedstrijden.
Ik heb onlangs met mijn mentorleerling gesport. Wij (ik en haar ouders) hebben ons veel beziggehouden met het versterken van haar zelfvertrouwen. Hoe ga je nou om met situaties die buiten je eigen invloedsferen liggen? Dit zijn dingen die we tijdens het mentoraat hebben besproken. Mijn mentorleerling heeft veel mooie stappen gezet het afgelopen jaar als persoon. Ook met de voortgang op school gaat het goed. Tijdens het sporten merkte ik dat het een andere manier van werken was. Naar mijn mening begint het met je eigen lichaam en hieruit los te kunnen komen. Dit zit namelijk weer gekoppeld aan het hoofd.
Met School’s cool kijk ik altijd naar een oplossing door situaties te benaderen met ‘Dat kan je wel!’ in plaats van ‘Dit kan ik niet’. Denk aan die ene moeilijke toets of het inplannen van het leren voor je toetsweken. Dat kan ik niet? Nou dan gaan we dat leren, is het motto!
Dat klinkt goed! Heb je tips voor andere mentoren?
Creëer een open sfeer. Maak een informeel praatje met je mentorleerling. Het is belangrijk om te luisteren naar wat de leerling nodig heeft. Blijf gericht op het ondersteunen van het schoolwerk en de persoonlijke ontwikkeling.
Blijf vooral ‘in de lead’ tijdens je thuismentorschap. Het is belangrijk om een luisterend oor te bieden aan je mentorleerling en present te zijn. Ik zie dat de rol van een mentor heel anders is dan die van ouders en leraren. Dit had ik vooraf niet verwacht, maar ik zie echt hoe belangrijk een mentor kan zijn voor een mentorleerling.
Begin met een overview: waar sta je nu, wat is er geweest en wat komt eraan? Evalueer dat met je mentorleerling en pak dit stap voor stap aan. Bespreek met je mentorleerling wat er de afgelopen week is gebeurd op school en buiten school. Ook het bespreken van ‘regelzaken’ zoals het hebben van een schoolkaart voor extra tijd bij toetsen is erg belangrijk.
Het is tevens van belang om de mentorleerling alvast bewust te maken van de schoolvakken die hij of zij eventueel kan overwegen te laten vallen in latere schooljaren. Ik bespreek altijd met mijn mentorleerling hoe het is gegaan met haar huiswerk en toetsen. Begin hierna met de inhoud van het huiswerk. Probeer je mentorleerling altijd te motiveren! Bespreek met je mentorleerling waar hij of zij tegenaan loopt. Samen met mijn mentorleerling kijk ik altijd naar wat er de komende week op de agenda staat en of alles goed is ingepland.
Kort samengevat zijn de tips van Wesley:
- Creëer rust en een open sfeer.
- Blijf in de lead.
- Overview
- Kijk naar zaken die belangrijk en minder belangrijk zijn. Werk aan de belangrijkste zaken.
- Ga hierna inhoudelijk aan de slag met schoolvakken.
Goede tips, Wesley! En waarom heb je voor School’s cool Westland gekozen?
Ik vond het tijd om te geven in het leven, in plaats van te nemen. Bij mij ging het mis in de eerste klas. Toen bestond School’s cool niet, maar dit had ik zeker kunnen gebruiken. Ik zie nu vanuit de andere kant waar het bij mij mis is gegaan, maar ik zie ook de gebreken van het schoolsysteem. Er wordt een heleboel niet geleerd op school, voornamelijk hoe je je als persoon ontwikkelt. Ik ben zelf gelukkig wel goed terechtgekomen. Het is heel belangrijk voor de kids in het eerste jaar, als er risico is op uitval, dat ze goed begeleid worden in welke vorm dan ook.