Mentor Wouter heeft vorig jaar een leerling via ons begeleid. Weten hoe dat was voor hem? Hij vertelt ons er alles over!
Eerst zetten we zijn waardevolle tips voor andere mentoren op een rij:
- Kies voor een persoonlijke benadering: wat vindt de leerling interessant, en hoe zou hij of zij iets zelf willen aanpakken?
- Observeer goed en focus op wie je mentorleerling als mens is. Niet te snel resultaten willen boeken.
- Reflecteer regelmatig op je mentoraat en op hoe jullie samenwerken.
OK, en nu over jou!
Ik ben Wouter van den Beukel en ben 43 jaar. Ik ben getrouwd, heb twee zoons van 17 en 14 en woon in Naaldwijk. In Leiden heb ik Pedagogische Wetenschappen gestudeerd. Op dit moment werk ik bij een ministerie, in een control-functie bij de P&O-afdeling.
De opleiding die ik in Leiden heeft een sociale invalshoek, en dat past bij me. Mentor worden sprak me daarom erg aan: ik wilde iets doen dat vooral iets opleverde voor iemand anders. Ik vond het interessant om meer inzichten opdoen over hoe kinderen leren, en iemand daarbij te helpen. Ik was niet direct op zoek, maar School’s Cool Westland kwam op mijn pad.
Hoe ging jouw mentoraat?
Ik had geen echte voorkeuren toen ik bij School’s Cool Westland kwam. Het enige dat ik had aangegeven was: graag een leerling die intrinsieke motivatie heeft. Dus een leerling bij wie het nog niet helemaal lukt, maar die wel graag wil. Dat sluit goed bij mij aan.
De leerling die ik begeleidde ging naar VWO 1, en had hulp nodig bij aandachtsregulatie: ‘hoe ga ik om met mijn taken voor school?’. Dat paste wel bij mij, want ik ben geduldig en altijd op zoek naar overzicht. Ik zag ook overeenkomsten met mijn eigen kinderen, toen zij naar de middelbare school gingen. Een leerling komt van de basisschool af en moet op de middelbare school dan ineens heel veel.
Wat ik leuk vond was om tips en adviezen mee te geven, en te zien hoe dit zou uitpakken bij mijn mentorleerling.
Ik paste vooral een persoonlijke aanpak toe, door te kijken waar zijn interesses lagen en hoe hij het zelf wilde aanpakken. Een mentoraat gaat voor mij verder dan alleen vertellen hoe je bijvoorbeeld het vak geschiedenis aanpakt. Mijn mentorleerling moest zijn eigen manier vinden van aandachtig leren en werken, voor nu en als basis voor de komende jaren.
Ik voelde een klik met mijn leerling, maar een beetje botsen deden we ook weleens. Dan vroeg ik gewoon even te veel van hem, of had hij zijn dag niet. Het is belangrijk dat je daar oog voor hebt als mentor. Je hebt te maken met een ander mens, met andere belangen en behoeften. En daarop moet je je aanpassen. Zelf heb ik daar ook van geleerd, ook als vader.
Andere mentoren raad ik daarom aan: reflecteer regelmatig op je mentoraat. Hoe gaat de samenwerking met je mentorleerling, wat zie je gebeuren, help je de ander echt met wat je doet? Je hebt echt impact op iemand. Dus laat dat (natuurlijk) ook in het belang van de leerling zijn.
Heb je nog een andere tip voor de nieuwe mentoren die dit schooljaar zullen starten met hun mentoraat?
In het begin zou ik meer observeren dan doen. Dat heb ik zelf geleerd van mijn mentoraat. Hoe kun je helpen, wat is er nodig, hoe moeten we samenwerken? Je kent iemand nog niet. Als je niet echt weet waar het probleem zit, dan kan je ook niet echt helpen. Je moet er niet te snel in willen stappen.
Dus: kijk éérst goed naar wat er aan de hand is. Als mentor wil je misschien meteen aan de slag. En op zich is dat een goede eigenschap, maar leg de lat niet te hoog in het begin. Dat kan later vanzelf.
Kijk, daar kunnen we wat mee! Dank je wel, Wouter!
Wouter heeft veel van zijn mentoraat geleerd. Wil jij dat ook? Kijk hier!