Informatie en criteria

Basisscholen
Bijna iedere groep 8 telt wel één of meer kinderen voor wie de leerkracht zijn/haar hart vasthoudt als het einde van het schooljaar nadert. Gaat deze leerling het redden als hij/zij straks naar de middelbare school gaat? Daar heeft hij/zij geen vaste juf of meester meer, kennen de docenten hem/haar (nog) niet, zijn er verschillende schooltijden, andere klasgenoten en is er de eis van grotere zelfstandigheid. De meeste kinderen kunnen deze veranderingen met hulp van hun ouders en de school wel aan, maar voor sommigen in het risicovol. Zoals kinderen die met zichzelf in de knoop zitten, kinderen met bepaalde persoonskenmerken of als er gezinsomstandigheden zijn die een goede start uitdagend maken. In grote lijnen gaat het om de volgende situaties of een combinatie daarvan:
- Het kind is kwetsbaar vanwege persoonlijke factoren: weinig weerbaar, extreem stil, hyperactief, hoogbegaafd, maakt moeilijk contact of heeft moeite met concentreren.
- Kinderen krijgen thuis weinig stimulans tot het leveren van schoolprestaties, bijvoorbeeld omdat de ouders het onderwijssysteem niet goed kennen.
- De opvoeders beheersen de Nederlandse taal onvoldoende.
Deze kinderen lopen een verhoogd risico op een slechte start of problemen in het voortgezet onderwijs. Leerkrachten van groep 8 en intern begeleiders kunnen deze kinderen voordragen voor begeleiding door een thuismentor via School’s cool Westland.
De bewezen positieve effecten van de aanpak van School’s cool-zijn:
- het gevoel van eigenwaarde van de leerling neemt toe en zijn/haar zelfvertrouwen groeit;
- de ouders raken meer doordrongen van het belang van school;
- de kans op het afmaken van een opleiding wordt aanzienlijk vergroot met betere kansen op de arbeidsmarkt.
Brugklas
Onze leerlingen worden doorgaans door de basisschool aangemeld. Maar ook kinderen die al in de brugklas zitten, kunnen worden voorgedragen. Namelijk tot het eerste rapport van het eerste leerjaar. Meer informatie kunt u vinden in de voordrachtprocedure.