Voor welke kinderen?

Help! De Brugklas!

Hulp van School's Cool Westland

Voor kinderen die van groep 8 van de basisschool overstappen naar de brugklas in het voortgezet onderwijs, verandert er veel. Een nieuwe omgeving, verschillende docenten, onbekende klasgenoten.

Sommige kinderen hebben moeite om met deze nieuwe situatie om te gaan. Zij lopen het risico de aansluiting te verliezen en uit te vallen.

Ook voor ouders is het spannend wanneer hun kind de school verlaat die zij goed kennen. Soms maken zij zich zorgen dat hun kind door zijn aard of gedrag een moeilijke start maakt in de brugklas. Of er zijn gezinsomstandigheden die dit in de hand werken. Onze mentorbegeleiding kan dan een oplossing bieden. Hieraan zijn geen kosten verbonden.

Voor welke kinderen?

Een mentor van School’s Cool is bedoeld voor kinderen met een persoonlijke kwetsbaarheid, en voor kinderen die door gezinsomstandigheden risico lopen op onderpresteren en schooluitval.

Denk aan kinderen die hyperactief zijn, angstig en onzeker, weinig weerbaar, hoogbegaafd of licht autistisch. Of kinderen die niet voldoende steun van hun ouders kunnen krijgen. Bijvoorbeeld omdat de ouders niet goed weten wat het voortgezet onderwijs in Nederland inhoudt. Of omdat het gezing kampt met problemen en ouders daardoor niet genoeg tijd en energie hebben om het kind te ondersteunen.

Noodzakelijk voor succes is wel, dat ouders én kind gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan met een thuismentor van School’s cool Westland.

Contact en aanmelden

Alleen scholen kunnen leerlingen voordragen. Op de basisschool kunt u hiervoor de leerkracht van Groep 8 benaderen, of de Intern Begeleider.

Ook als uw kind al in de brugklas zit, is aanmelden de eerste maanden nog mogelijk. Hiervoor kunt u contact zoeken met de Klassenmentor.

Natuurlijk kunnen ouders ons altijd direct benaderen voor meer informatie over ons programma.

Contact

Na de aanmelding

Als wij vinden dat het kind voor mentorbegeleiding in aanmerking komt, organiseren wij een gesprek met ouders, kind en eventueel de leerkracht. Hierin worden zij ingelicht over de afspraken die tijdens de gehele begeleiding gelden en krijgen zij te horen wat zij van een mentor kunnen verwachten.

Mentor

Vervolgens zoeken wij een geschikte mentor voor juist dit kind: verdient een man de voorkeur, of juist een vrouw, iemand die jong is of liever wat ouder, iemand die veel structuur kan bieden of is een andere kwaliteit nodig? Een goede ‘match’ is van groot belang voor het slagen van het mentoraat. Wij hebben ongeveer 30 mentoren, variërend in leeftijd van 22 tot 76 jaar.

Kennismaken

Als een mentor is gevonden, volgt een kennismaking bij het kind thuis en maken ouders, kind en mentor afspraken over de begeleiding: op welke dag in de week en op welk tijdstip. Mentor, ouders en kind tekenen een contract waarin de afspraken worden vastgelegd. Een belangrijke afspraak is dat een van beide ouders thuis is tijdens het huisbezoek.