Kim van der Kruis is al anderhalf jaar mentor bij ons. En dat bevalt prima! Tijd voor onze redacteur Anna om haar te vragen: hoe doe je dat nou?
Hier alvast Kims tips op een rijtje:
- Geef het traject vorm op de manier die past bij jou en je mentorleerling.
- Lever maatwerk en maak gebruik van je gevoel en intuïtie.
- Maak gebruik van de boeken die te leen zijn bij School’s cool.
- Werk vraaggestuurd, dus op de vraag van je mentorleerling.
- Vraag je mentorleerling waar hij of zij de volgende keer naar wil kijken.
- Geniet van je mentoraat!
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Kim van der Kruis en ik ben 49 jaar. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen van 14 en 18 jaar. Ik woon in Den Haag en ik werk bij De Haagse Hogeschool als onderzoeker: hier doe ik onderzoek naar studenttevredenheid en studentenwelzijn. Twee jaar geleden ben ik op zoek gegaan naar vrijwilligerswerk. Ik vind mijn werk heel leuk, maar ik miste het om op kleine schaal iets maatschappelijks bij te dragen. Ik zocht op internet naar vrijwilligerswerk in de regio. Zo kwam ik uit eindelijk bij School’s cool terecht.
Gaaf! En wat is de reden dat je voor School’s cool hebt gekozen?
Ik was op zoek naar vrijwilligerswerk met de doelgroep pubers, omdat ik ze zelf ook heb. Het leek mij leuk om iets te zoeken wat ik buiten mijn gezin kon betekenen. Het sprak mij aan dat het een langdurig traject is dat je aan gaat met je mentorleerling. Mijn kinderen hebben zelf ook de overgang naar de middelbare school meegemaakt. Ik zag van dichtbij dat de overstap naar de middelbare school een grote stap kan zijn. Dit vond ik een mooie ontwikkeling om van dichtbij mee te maken, ook met betrekking tot het hebben van een mentoraat bij School’s cool Westland. Toen ik de organisatie vond op internet heb ik contact gezocht met Wendy. We hadden een superleuk gesprek en vonden het beiden een goede match. Ik moest nog wel even wachten, omdat er in het voorjaar gematcht wordt tussen een mentor en leerling. Ik ben inmiddels anderhalf jaar mentor, en zit nu in de afrondingsfase met mijn mentorleerling. We hebben een onwijs leuke klik, en het gaat heel goed met haar. Ik was een nieuw traject gestart, maar dat is helaas al gestopt: het ging zo goed met de leerling dat ze mijn hulp niet meer nodig had. Supergoed nieuws dus! Er gebeurt veel bij een overstap van groep 8 naar de eerste klas op de middelbare school, en je kan er uiteindelijk dus achterkomen dat die overstap je gemakkelijker afgaat dan verwacht.
Mijn hoofdredenen om voor School’s cool te keizen is het langdurige contact dat je aangaat met je mentorleerling, en de ontwikkeling die je meemaakt van dichtbij. Ik ging altijd met veel plezier naar mijn mentorleerling en ik kreeg er veel energie van. Ik ben er heel dankbaar voor. Het is onwijs leuk om te zien hoe een leerling van groep 8 kan transformeren naar een zelfverzekerde tweedeklasser.
Heel leuk om te horen dat je zo enthousiast bent Kim! En hoe ervaar je je tijd als mentor bij School’s cool?
Ik heb mijn tijd, zoals hiervoor benoemd, als een leuke tijd ervaren en kreeg er altijd veel energie van en kijk er met plezier naar terug. Als mentor kreeg ik hier ook voldoening van: het besef dat je iets voor iemand kan betekenen deed mij goed. Met kleine begeleiding kan een leerling al veel geholpen zijn; bij de een sneller dan de ander. Je staat eigenlijk aan de zijlijn als mentor; de leerling doet het vooral zelf. De intervisie en training die je krijgt vanuit School’s cool vond ik ook altijd heel leerzaam en leuk. Hier werd ik ook enthousiast van.
Wat een leuke terugblik op jouw tijd als mentor bij School’s cool! Zijn er nog tips die je wilt meegeven aan andere (toekomstige) mentoren?
De grootste tip die ik wil meegeven is: geef het traject op een manier die past bij jou als mentor en bij de leerling. Het is maatwerk: je doet het op gevoel en op intuïtie. Je hebt ook veel boeken bij de bibliotheek van School’s cool en daar heb ik ook veel gebruik van gemaakt.
Ik ging vooral vraaggestuurd aan het werk: ik vroeg altijd aan mijn mentorleerling waar zij aan wilde werken als ik er was. Hierbij heb ik ook wel eens aan het einde van de sessie gevraagd of ze alvast wilde nadenken waar ze het de volgende keer over wilde hebben. Zelf dacht ik hier ook over na, maar het is goed om de leerling zelf te vragen om na te denken over de volgende keer. De ene leerling kan dit goed verwoorden en de andere minder.
Maar al met al wil ik meegeven: geniet ervan! Je kan niet veel fout doen als je met goede bedoelingen de deur binnenstapt. Doe het samen met elkaar en geniet van de mooie tijd die je hebt met je mentorleerling.